Miten Husqvarnan älyraivaussaha huolletaan?
Takana ovat ajat, jolloin kaikkien sahojen käynti säädettiin korvakuulolta suuttimia ruuvaillen. Elektronisella moottorinohjauksella varustetuissa sahoissa suuttimia ei ole. Tämä on vahva peruste teettää älysahan perushuolto merkkihuollossa.
Esimerkiksi tässä jutussa huollettava raivaussaha Husqvarna 545 FX Autotune säätää sahatessa itseään automaattisesti, mutta tämän sähköisen moottorinohjauksen toimivuus pitää aika ajoin tarkistaa.
Se tapahtuu liittämällä saha kaapelilla läppäriin. Valmistajan tietokoneohjelma tutkii, mittaa ja tarvittaessa tekee säätöjä sähköisesti. Operaatioon sisältyy myös sahan oman sisäisen ohjelmiston päivitys.
Tietokoneen tekemä testaus ja säätö ovat vain pieni osa älyraivurin perushuoltoa. Pääosa huollosta on edelleen mekaanista huoltokohteiden läpikäyntiä, tarkistusta ja kuluvien osien vaihtoa.
Saha puhtaaksi
Seurasimme Lakeuden Koneessa Kauhavalla, kun huolto- ja varaosavastaava Matti Finni teki perushuollon Husqvarna 545 FX Autotune -raivaussahaan.
Työ alkaa sahan puhdistuksella. Raivurissa likaa voi sahan sisällä kertyä sylinterin päälle, jolloin sylinterikannen kyky jäähdyttää heikkenee.
Vielä suurempi haitta voi aiheutua sylinterin ripojen väleihin kertyneestä liasta. Se vähentää ilmankiertoa ja voi nostaa käyntilämpötilaa.
Jäähdytysjärjestelmän tarkistus kuuluu perushuoltoon. Huollettavassa Huskussa sylinterin kansi on hienojakoisen lian peitossa. Ammattikäytössä olleen sahan puhdistus on jäänyt vähäiseksi. Rivat ovat kuitenkin auki.
Oksat ja lian väleistä voi työnnellä pois puutikulla ja puhaltaa paineilmalla. Kotioloissa jatkuvasti sahaavan metsänomistajan olisi hyvä tehdä tämä kerran kuussa.
Polttoainesuodatin
Perushuollossa polttoainesuodatin vaihdetaan. Harva metsänomistaja tulee koskaan itse vaihtaneeksi suodatinta, vaikka aika ajoin se olisi tarpeen. Vaihto parantaa käyntivarmuutta.
Yleensä suodatin vaihdetaan koukkaamalla bensaletku polttoainetankista sormella tai rautalangalla.
Matin huoltamassa Husqvarnassa pitää ensin avata runkoa suojaavan muovikappaleen klipsit. Sen alta avautuvat näkösälle primer-pumppu ja erillinen kanava tankkiin.
Yksikön kaksi ruuvia avataan, jonka jälkeen sen voi nostaa letkuineen ylös tankista. Polttoaineletku ja -suodatin tulevat mukana. Vaihto on kätevää, koska letkua ei tarvitse koukkia ylös.
Polttoainesuodatin irtoaa bensaletkun päästä nykäisemällä. Uusi laitetaan tilalle painamalla se päinvastaisella tavalla letkunpäähän.
Vaihda tulppa
Perushuoltoon kuuluu myös tulpan vaihto. Kotihuollossa perushuolloksi voi riittää tulpan puhdistaminen, ellei tulppa ole kovin vanha.
Sopivia tulppia kannattaa hankkia varastoon. Hyvä kipinä parantaa käynnistymistä ja käyntivarmuutta.
Jollei saha hörähdä käymään, muista bensan vanhentumisen mahdollisuus. Vanha bensa pitää vaihtaa uuteen.
Huuhtele samalla tankki sinne menneistä roskista kääntämällä tankki ylösalaisin. Tämä operaatio kannattaa tehdä vuosittain polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä.
Alkylaatti- eli pienkonebensa kestää tankissa yli talven käyttökelpoisena.
Sähköisesti säätyvissä sahoissa tulppa pysyy Matti Finnin mukaan pitkään hyvässä kunnossa automaattisäätöjen ansiosta. Näin on myös huollettavassa Huskussa, mutta nyt tulppa on aika vaihtaa.
Salakavala ilmansuodatin
Käyntihäiriöt johtuvat usein tukkeutuneesta ilmansuodattimesta. Huskussa ilmansuodatin on ulkopinnalta melko likainen, mutta ei kuitenkaan tukossa. Perushuollossa se vaihdetaan.
Ilmansuodattimen kunto on syytä tarkistaa melko usein. Ilmassa voi joskus olla runsaasti epäpuhtautta.
Suodattimeen kertyy muun muassa maapölyä, siitepölyä ja siemeniä. Ehkäpä pahimman haitan aiheuttavat maitohorsman ja voikukan lenninhaivenilla varustetut siemenet. Runsaana esiintyessään tämä nöyhtä voi tukkia suodattimen yllättävän nopeasti. Silloin käynnistyvyys heikkenee, tulee käyntihäiriöitä ja huippukierrokset tippuvat.
Jos suodattimessa on reikä tai repeämä, pöly ja roska imeytyvät suoraan kaasuttimeen. Se voi tietää nopeasti ongelmia.
Vaikka Matin huoltaman Huskun suodatin on likainen, tila sen takana on täysin puhdas. Suodatin on hoitanut tehtävänsä hyvin.
Kotihuollossa suodatinta ei aina tarvitse vaihtaa. Välihuoltona suodatin puhdistetaan kopistellen ja paineilmalla.
Monia tarkistuksia
Matti tarkistaa, että Huskun turvaliipaisin toimii. Sen lisäksi hän varmistaa, että leikkuuvarustus ja kulmavaihde ovat kunnossa. Perushuoltoon kuuluu myös vetomekanismin tarkistus ja voitelu tarvittaessa.
Vetoliike käynnistysnarusta kertoo, ettei saha ole kunnossa. Oire viittaa kytkimeen. Sahatessa kytkimen rikkoutuminen ilmenee sen luistamisena.
Paljon ajetussa sahassa kytkimen rikkoutuminen on melko tavallista. Käyttöikää voi lisätä muun muassa varomalla kaasun painamista terälevyn ollessa jumittunut. Kaasun painaminen terä jumissa synnyttää jurnuttavan äänen kytkimessä.
Matti purkaa sahaa niin että pääsee polttoainetankin ja sylinterin väliin. Hän vaihtaa kytkimen ja kytkinrummun. Vaihto ammattityökaluilla tapahtuu alle puolessa tunnissa.
Automaattinen testaus
Seuraavaksi Matti liittää läppärin diagnostiikkajohdon raivaussahaan. Tietokone näyttää, että sahan käyttöaika on 453 tuntia ja että saha on käynnistetty 506 kertaa. Se on kertynyt vuodessa.
Jos käyttöaika päivässä on ollut neljä tuntia viitenä päivänä viikossa, tuntimäärä tarkoittaa viiden ja puolen kuukauden sahausta.
Virhekoodit-kohdasta ei löydy vikakoodeja. Matti käynnistää automaattisen testauksen, joka tarkistaa polttoaineventtiilin ja lämpötila-anturin toiminnan sekä tekee kaasuläpän asentotestin.
Ennen testiä Matti sääti kaasuvaijeria kireämmälle silmävaraisesti, mutta ohjelma näyttää, että vaijeri meni liian tiukalle. Hän ottaa säätöä takaisin ohjelman opastamana.
Sen jälkeenkin ohjelma näyttää, ettei kaasuläppä avaudu maksimaalisesti. Matin mukaan se johtuu kaasukahvan kulumasta. Perushuoltoon kaasukahvan uusiminen ei kuulu, se pitää sopia erikseen, eikä vika ole tässä sahassa suuri.
Lopuksi Matti tekee ohjelmistopäivityksen raivurin omaan sisäiseen ohjelmistoon. Hän myös tarkistaa, että Husku hörähtää käyntiin ja toimii kuten pitää. Melko paljon sahattu Husqvarna on jälleen iskussa.
Raivaussahan perushuoltotyö Lakeuden Koneessa maksaa 49 euroa. Lisätöiden tuntitaksa on 59 euroa.
Artikkeli on julkaistu Aarteessa 4/20.
Metsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.
Osaston luetuimmat
- Yle uutiset | Tukkirekan perävaunu kaatui ja puut levisivät valtatie 15:lle, kun toisen rekan ohitus epäonnistui
- Pikkulintuja kuolee nyt ravinnon puutteeseen – ruokaa kannattaa ripotella maahan, myös lapioon voi tarttua
- Kuinka jäsenmaksuissa niskuroivat yhdistykset saadaan ruotuun? MTK:n valtuuskunta tiukan paikan edessä
- Käytettyjen klapikoneiden kauppa käy nyt kuumana – tässä kysytyimmät merkit, hinnat ja myyntiajat
- Viljelijät rahoittavat maataloutta yhä useammin hakkaamalla metsää – puuta myydään myös mahdollisten hakkuurajoitteiden pelossa
- Tämä kone mullisti kotitarveklapien tekemisen 40 vuotta sitten eikä vanhaan enää palattu
- Aarre | Osa talousmetsistä jää vuosikymmeniksi käsittelyn ulkopuolelle ‒ millainen merkitys sillä on metsien monimuotoisuudelle?