Jutut 29.03.2019

Myllykoskelainen US Wood aloitti höyläämönä mutta laajeni pintamaalaamoksi. Kasvava yritys sai viime syksynä uuden omistajan.

Pöydällä olevassa pahvilaatikossa lukee Fruits. US Woodin toimistorakennuksen taukotilaan tulee kerran viikossa hedelmiä. Tuotantojohtaja Iikka Sutelainen poimii omenan ja alkaa kuoria sitä.

”Tuotantotiloihinkin näitä meni, mutta loppuviikosta ne piti kantaa roskikseen”, sanoo Sutelainen, joka on työskennellyt US Woodilla alakouluikäisestä alkaen. ”Ensin kesälomilla, virallisesti kuutisen vuotta. Kaikkea on tullut tehtyä.”

Puutuotteita höyläävä ja maalaava US Wood aloitti 23 vuotta sitten perheyrityksenä. Maalausbisnes käynnistyi sattumuksesta, mutta nyt se on yrityksen kivijalka.

Iikan isä, US Woodin perustaja Jukka Sutelainen laskeutuu yläkerran konttorista ja hakee automaatista kahvia.

”Kovaa työtä ja tuotekehittelyä on tarvittu”, hän sanoo. ”Ja rohkeutta. Emme ole nukkuneet yön yli vaan tarttuneet nopeasti asioihin.”

Yrityksen hyvä vire on huomattu. Viime lokakuussa keskisuomalainen perheyritys Siparila Oy osti US Woodin.

”Sinänsä mikään ei muutu. Jatkamme samalla nimellä ja vanhoilla työntekijöillä, mutta kasvuun saatiin tukeva selkänoja. Todennäköisesti meille palkataan lisää väkeä”, Sutelainen sanoo.

Johannes Wiehn
”Olemme nykyään ensisijaisesti maalaamo”, US Woodin perustaja Jukka Sutelainen sanoo.

Vahingossa maalaamoksi

US Woodin tilat sijaitsevat Kouvolan Myllykoskella. Teollisuusalueella Jäsperintien toisella puolella on Arvolista Oy, jonka edeltäjän Arvopuun leivissä Jukka Sutelainen työskenteli valmistuttuaan Lahden teknillisestä opistosta.

”Päätin perustaa oman yrityksen. Suunnittelin porrastehdasta, sillä olin tehnyt aiheesta inssityön, mutta rahoittajat vaativat liian suuret takuut.”

Työntekijät ostivat Arvopuun, ja syntyi Arvolista. Se suunnitteli höyläämöä ja pyysi Sutelaista konsultoimaan asiassa. ”Lopulta he pyysivät minua perustamaan oman höyläämön.”

Niin sai alkunsa US Wood. Oli vuosi 1995. Sutelainen alkoi höylätä peite- ja rakennuslistoja kolmen työntekijänsä kanssa. Kului noin vuosi, ja Stora Ensolta ja Puumerkiltä tuli vieraita Arvolistalle.

”Höyläämöni oli Arvolistan tiloissa. Sattumalta siellä oli myös hankkimani vanha maalauslinja. Kokkosen Timo pyysi minut sivuun ja kysyi, maalaammeko ulkoverhouslautoja. Maalaamme, minä vastasin.”

Myöhemmin Kokkonen soitti ja kertoi, että nyt olisi tulossa rekallinen maalattavaa.

”Aloin soitella maalitehtaille. Ensin Tikkurilaan, jossa keskus kyseli vain laskutuksesta. Sitten mieleeni tuli Teknos. Siellä puhelu ohjattiin Jarmo Leinolle, joka otti kopin ja lupasi tulla neuvomaan. Nykyään US Wood taitaa olla Teknoksen puumaalien suurin yksittäinen asiakas Suomessa.”

Johannes Wiehn
Ulkoverhouspaneelit halutaan yhä useammin valmiiksi maalattuina.

Tavara halutaan valmiina

Sutelainen kävelee rimamaalaamoon, joka on samassa rakennuksessa kuin konttori. Telineissä kuivuva säleikkörima on höylätty karvapintaiseksi ja pyöristetty kulmista.

”Terävä kulma on Akilleen kantapää, maalikalvo halkeaa siinä helposti”, Sutelainen sanoo ja tunnustelee valkoiseksi maalattua rimaa.

90-luvun lopussa maalaus alkoi siirtyä työmailta tehtaisiin ja ulkoverhouksen tarve kasvoi niin paljon, että US Woodin oli hankittava omat tilat. Nykyään se on enemmän pintakäsittelylaitos kuin höyläämö.

”Keskitymme tuotteisiin, joita tarvitaan talon kynnyksen ulkopuolella”, Sutelainen määrittelee. Siis ulkoverhouslautoihin, rimoihin ja kattotuotteisiin. Tuotteilla on tietty profiili ja mitat, mutta värisävyt ja maalausluokka vaihtelevat.

”Korjausrakentaminen on kasvussa, samoin tuotteidemme jalostusaste. Tavara halutaan aina vain valmiimpana. Ulkoverhouslaudat voidaan tehdä pohja-, väli- ja valmiiksimaalattuina lähes kaikkiin ulkomaalivärikarttojen sävyihin”, Sutelainen sanoo.

”Vielä 20 vuotta sitten pintakäsittelyä tehtiin paljon työmailla. Nyt on vaikea kuvitella, että rakennuksilla maalattaisiin ikkunankarmeja.”

Johannes Wiehn
Maalari Mika Kujala pintamaalaa otsalautoja.

Vain kuusi kelpaa

Firman nimi US – unsorted, lajittelematon – tulee sahatavaran laatunormista. Laatuluokkia on kuusi, ja US viittaa parhaaseen 1–4-laadun sahatavaraan. Kuluttajille brändi ei ole välttämättä tuttu, vaikka yrityksen tuotteita saa hyvin varustetuista puutavaraliikkeistä ja rautakaupoista ympäri maan.

”Ammattilaispiireissä meidät tiedetään”, sanoo Sutelainen. Pitkän toimitusjohtajakauden jälkeen hän toimii nyt Siparila Oy:n neuvonantajana.

”Siparila on perheyhtiö kuten US Wood, ja meillä on hyvin samanlainen arvomaailma. Molempien tavoitteena on kehittää entistä kestävämpiä ja helpompikäyttöisiä puutuotteita rakentamiseen.”

Raaka-aineiden suhteen US Wood on linjannut, että se käyttää vain kuusta. Se helpottaa kokonaisuuden hallintaa.

”Raaka-aine tulee kotimaan isoilta sahoilta, sillä tarvitsemme tiettyjä tuotteita 25 000–30 000 kuutiota vuodessa.”

Kaikki puu on kaadettu kestävän kehityksen periaatteilla hoidetuista metsistä. ”Lankku ei tule pihallemme, jos toimittajan PEFC-sertifikaatti ei ole kunnossa.”

Myös muut ympäristöasiat on mietitty. Sutelainen esittelee jätevesilaitosta, joka kerää päivittäin säkillisen verran maalauksesta syntyvää jätettä. Vastaava on jokaisen kolmen maalauslinjan yhteydessä.

”US Wood käsittelee kaikki maalauksesta syntyvät pesuvedet, ennen kuin lirauskaan pääsee viemäriin.”

Johannes Wiehn
Tuotantojohtaja Iikka Sutelainen tutkii maalaamossa olevia rimoja.

Pergolaa ja puurimaa

US Woodin kattotuotteita – otsalautoja ja puusuojalla käsiteltyjä tuuletus-, koolaus- ja raakaponttilautoja – saa perusväreissä Suomen Puumerkin toimipisteistä sekä hyvin varustetuista puutavaraliikkeistä. Suomessa tehdään vuosittain noin 25 000 kattoremonttia. Niissä suuressa osassa on mukana US Woodin tuotteita.

”Kattoremonttimainontaan ei voi olla törmäämättä, jopa ovelta ovelle kierretään tarjoamassa valmiita paketteja. Ulkoseinäremontit ovat nekin tuloillaan, niille on iso tarve.”

Myös piharakentaminen on lisännyt töitä US Woodilla. Sen aita- ja rimatuotteita käytetään kaiteisiin, näkösuojiin, katoksiin ja koristerakennelmiin.

”80-luvulla naapurikateuteen riitti, että viereisessä pihassa oli kivituhkaa ja orapihlaja-aita. Nyt on kaikenlaista pergolaa ja puurimasta tehtyjä säleikköjä.”

US Woodin tuotteita on viety Venäjälle, Saksaan ja Puolaan, jopa Bahamalle ja Australiaan asti. Norjan markkinoita on tutkittu, tuohan sen ilmasto omat vaatimuksensa puutuotteille.

Myös Siparilan tuotevalikoima koostuu valmiiksi maalatuista ulkoverhouspaneeleista. Noin 40 prosenttia sen liikevaihdosta tulee viennistä.

Johannes Wiehn
Höyläyksen sivutuotteena syntyvä sahanpuru myydään navetoihin kuivikkeeksi. Sahanpuruista syntyy 3 500 lavallista kuivikekutteria vuodessa. Yhdellä lavalla on 30 paalia.

Puuta uusissa kohteissa

Vuonna 2014 US Wood sai palosuojasertifikaatin. Se voi nyt käsitellä tuotteensa niin, että palonsuojausluokitukset (B-s1,d0) täyttyvät.

”Se lisää puun käyttöä hoivakodeissa ja puukerrostaloissa. Puuta voidaan käyttää myös uusissa paikoissa kuten pelastumisreiteillä. Ennen se ei ollut mahdollista”, Sutelainen sanoo.

”Maalitehtaille on ollut iso ponnistus kehittää paloturvallisia maaleja.”

Sekä Siparila että US Wood ovat olleet mukana suurissa kotimaisissa puurakennushankkeissa kuten Helsingin Allas Sea Poolissa, jonka terassit, katsomot ja baarirakenteet ovat palosuojattua suomalaista kuusta.

”Kuopioon menee iso puukoulu, jossa on tuotteitamme. Tampereen Särkänniemen viereen tehtyjen kerrostalojen puiset ulkopinnat ovat meiltä.”

Höyläyksen sivutuotteena syntyvä puru paalataan kuivikekäyttöön.

”Ennen piti maksaa, että veimme purut voimalaitokselle polttoon. Pellettiteollisuuden myötä purusta tuli kauppatuote”, Sutelainen sanoo ja esittelee pihalla seisovia purusta tehtyjä kuivikekutteripaaleja.

Yhdellä lavalla on 30 paalia. Jokainen niistä painaa 25 kiloa. ”Kuivikekutteria tulee 3 500 lavaa vuodessa. Myymme ne verkkokaupan kautta navettoihin kuivikkeeksi.”

Johannes Wiehn
Tikkurilasta tuotu vanha jalkapallohalli toimii yhtenä US Woodin varastoista ja maalaamoista.

Tilat ovat pullonkaula

Ennen yrityskauppaa Jukka Sutelainen oli US Woodin pääomistaja. Talousjohtajana työskentelevä sisko Anu Kurki omisti pienen siivun, samoin myyntijohtaja Niko Eiserbeck.

Erittäin sitoutunut avainhenkilöstö on ollut US Woodille äärimmäisen tärkeä. Henkilöstö on kasvanut 1–2 työntekijällä vuosittain. Nyt vahvuus on 25.

”Työvoiman saatavuus ja pysyvyys on haaste, mutta yrityskauppa helpottanee sitä. Jalostusaste ja sen myötä työn määrä kasvaa, vaikka kuutiot pysyisivät samoina”, Sutelainen sanoo ja laittaa kuulosuojaimet korville astuessaan maalaamoon.

Laudat tulevat höyläämöstä suoraan automaattiselle maalauslinjalle ja hujahtavat maalauskoneen läpi sekunneissa.

Tilat ovat pullonkaula. Jäsperintiellä oli ensin vain 600 neliömetrin höyläämö. Nyt konttori on entisessä leipomossa, ja tuotantotiloja ja varastoja on neljässä osoitteessa Jäsperintien varrella.

”Katettua tilaa on 8 000 neliötä, ja koko ajan on olo, että pitäisi alkaa tehdä lisää seiniä.”

Höyläämö ja pintamaalaamot toimivat kolmessa vuorossa, kesällä kahdessa. Joulun ympärillä on hiljaisempaa, mutta helmikuusta alkaen urakoidaan kevättä varten.

”Näen bisneksen valoisana, sillä rakennusten korjausvelka kasvaa joka vuosi ja jalostusasteen kasvu jatkuu. Joka työmaan mestari ostaa tarvikkeet aina vain valmiimpina. Yrityskauppa lisää liiketoiminnan mahdollisuuksia.”

Johannes Wiehn
”Rakentamisen korjausvelka kasvaa joka vuosi”, Jukka Sutelainen muistuttaa.

US Wood Oy

  • Perustamisvuosi: 1995
  • Liikevaihto 2017: 9,7 miljoonaa euroa (v. 2018 arvio 10,5 milj. euroa)
  • Tulos 2017: 421 000 euroa
  • Omavaraisuusaste: 53 %
  • Työntekijöitä: 25
  • Uusi omistaja: Siparila Oy
  • Markkinat: pääasiassa kotimaassa
  • Tuotanto: Kouvolan Myllykoskella