Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Jos kohtaat metsäautotiellä tukkirekan, anna kuljettajan tehdä kuorma rauhassa, neuvoo työnjohtaja

Matti Kumpula muistuttaa, etteivät hakkuutyömaan riskit pääty siihen hetkeen, jolloin moto poistuu leimikoilta.
Koneenkuljettaja Jere Pasanen kertoo, että valtaosa puun myyjistä malttaa antaa motokuskille työrauhan.
Koneenkuljettaja Jere Pasanen kertoo, että valtaosa puun myyjistä malttaa antaa motokuskille työrauhan. Kuva: Hanne Manelius

Metsätraktorin kuljettaja purki kuormaansa laanipaikalle, kun hänen taakseen pysähtyi henkilöauto. Varastopaikka oli kapean tien varressa. Henkilöauton kuljettaja nousi kyydistä ilmeisesti tarkoituksenaan kysyä metsätraktorin kuljettajalta, milloin pääsee ohi.

Pahaksi onneksi hän pysäköi autonsa aivan metsätraktorin taakse.

Metsätraktorin kuljettaja lähti peruuttamaan siirtyäkseen toiselle pinolle. Kuormatilassa oli puita, joten hän ei nähnyt takana olevaa henkilöautoa. Metsätraktori ehti nousta henkilöauton päälle tuulilasia myöten, ennen kuin sen kuljettaja havahtui tilanteeseen.

Onni onnettomuudessa oli se, että henkilövahingoilta vältyttiin, koska auton kuljettaja oli poistunut ajoneuvostaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keski-Suomen Metsäkymppi Oy:n työnjohtaja Matti Kumpula muistuttaa, etteivät hakkuutyömaan riskit pääty siihen hetkeen, jolloin moto poistuu leimikoilta. Turvallisuusajattelua tarvitaan myös silloin, kun puuta kuormataan.

”Jos kohtaa metsäautotiellä tukkirekan, kannattaa antaa kuljettajan tehdä kuorma rauhassa. Ei hän siihen eteen koko viikoksi jää.”

Myös jalan tai pyörällä liikkuvan on turvallisinta odottaa. Tai jos se ei ole mahdollista, ainakin kiertää kuormaustilanne riittävän kaukaa.

”Aina on vaara, että runko putoaa kourasta kesken kuormauksen.”

Metsäpalvelu

Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.