Stora Enson tehdasalueella Uimaharjussa ajaa kuorma-auto ilman kuljettajaa
Stora Enso on aloittanut automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön tehdasalueellaan Joensuun Uimaharjussa. Ilman kuljettajaa liikkuvan ajoneuvon avulla selvitetään, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta.
”Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä saamme lisätietoa siitä, millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, sanoo Antti Suvinen, Stora Enso Metsän hankintajohtaja.
Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa. Stora Ensolla uskotaan myös, että ilman kuljettajaa liikennöivä ajoneuvo parantaa työturvallisuutta erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä.
Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa. Kuorma-auto kuljettaa päivittäin noin 15 hakekuormaa sahalta sellun tuotantoon noin 1,4 kilometrin matkan.
Ajoneuvon testaus jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. Testeissä selvitetään myös Pohjois-Karjalan sääolosuhteiden vaikutusta automaattisesti ajavaan autoon ja sen apuna toimivaan liikenteenohjausjärjestelmään.
”Koekäytön alkuvaiheessa autossa on kuljettaja valvomassa testin sujumista ja testauksen edetessä auton kulkua valvotaan etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta”, sanoo Antti Suvinen.
Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke.
Stora Enson Uimaharjun saha valmistaa mäntysahatavaraa. Samalla tehdasalueella sijaitseva Stora Enson Enocellin sellutehdas tuottaa liuko- ja havupuusellua muun muassa tekstiili- ja paperiteollisuuteen. Tehdasalueella työskentelee yhteensä noin 300 henkilöä.
Metsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.
Osaston luetuimmat
- Yle uutiset | Tukkirekan perävaunu kaatui ja puut levisivät valtatie 15:lle, kun toisen rekan ohitus epäonnistui
- Metsä Group ottaa järeyteen perustuvan runkohinnan käyttöön myös uudistushakkuilla ‒ korvaa kiinteän runkohinnoittelun
- Tämä kone mullisti kotitarveklapien tekemisen 40 vuotta sitten eikä vanhaan enää palattu
- Pikkulintuja kuolee nyt ravinnon puutteeseen – ruokaa kannattaa ripotella maahan, myös lapioon voi tarttua
- Ministeri Essayah topputtelee viljelijöiden odotuksia koskien valkoposkihanhien metsästyksen aloittamista
- Petopolitiikassa ei pidä takertua suden suojelustatuksen muutokseen – muita keinoja lukon avaamiseen pitää etsiä aktiivisesti
- Valkoposkihanhet saapuivat Suomeen etukenossa hyisistä säistä huolimatta – aikainen muutto voi aiheuttaa ongelmia viljelyksille, arvioi Birdlife