Metsäyhtymien kannattaa hoitaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon pikimmiten

Uutiset 12.11.2020

Suomi.fi-valtuudet ja -tunnistus korvaavat Katso-palvelun vuodenvaihteessa. Hakuprosessi voi olla metsäyhtymille työläs, joten se kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.


Pasi Leino
Tunnuksia Suomi.fi­-palveluun ei tarvitse erikseen hakea, vaan käyttäjä tunnistautuu henkilökohtaisilla tunnistusvälineillään.

Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet eivät siirry Suomi.fi-palveluun automaattisesti. Siksi muun muassa metsäyhtymien on haettava asiointivaltuudet uudestaan ennen vuoden loppua.

Metsäyhtymien edustajat ovat ihmetelleet prosessin vaivalloisuutta. Jokaisen osakkaan on käsin allekirjoitettava valtuushakemus tai valtakirja sekä toimitettava kuva passista tai henkilökortista. Hakemus joko lähetetään liitteineen skannattuna verkossa salatun yhteyden kautta, postitetaan tai viedään Verohallinnon toimipisteeseen.

Vastaavaa menetelmää edellytetään kaikilta yhteisöiltä, joiden edustajuusoikeuksia ei voida automaattisesti tarkistaa kauppa- tai yhdistysrekisteristä.

”Valtuuksien rekisteröinnillä taataan metsäyhtymän ja sen osakkaiden oikeusturva. Sillä varmistetaan, että osakkaat todella antavat valtuutensa edustajalle hoitaa yhtymän asioita viranomaispalveluissa. Kopio henkilötodistuksesta tarvitaan, jotta voimme todentaa omakätisen allekirjoituksen ja tahdonilmaisun oikeiksi”, sanoo kehityspäällikkö Mika King Digi- ja väestötietovirastosta (DVV).

 

Miten pitää toimia?

Metsäyhtymän kannattaa valita yksi henkilö hoitamaan valtuuden rekisteröintiä. Hän voi olla yhtymän osakas tai sen puolesta toimiva asiamies. Osakkaat voivat toimittaa allekirjoitetun hakemuksen tai valtakirjan hänelle varsinaiseen hakemukseen liitettäväksi.

”Jos allekirjoitusten hankkiminen samaan hakemuspaperiin on hankalaa, voi kukin osakas allekirjoittaa omat kopionsa samansisältöisestä hakemuksesta tai erillisen valtakirjan”, King neuvoo.

Sähköinen tunnistautuminen ei nykysäätelyn mukaan vastaa sähköistä allekirjoittamista. Siksi perinteiselle allekirjoitukselle on vain kaksi digitaalista vaihto­ehtoa: henkilökortti tai organisaatiokortti, jossa on ­DVV:n myöntämä varmenne. Sähköinen valtakirja on vahva oikeustoimi, ja sitä koskee tarkempi lainsäädäntö.

Valtuushakemuksen käsittelyaika on 2–3 viikkoa hakemuksen saapumisesta. Kun valtuudet on rekisteröity, voi Verohallinnon ja muiden viranomaisten kanssa asioida samaan tapaan kuin ennenkin. Vain tunnistautumisväline vaihtuu.

Suomi.fi-palvelujen ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Viranomaisten vastuulla on tiedottaa asiakkailleen Katson päättymisestä. Verohallinto on lähettänyt 8. lokakuuta ohjauskirjeen noin 7 800 toimijalle, jotka eivät voi valtuuttaa itsepalveluna Suomi.fi:ssä. Tässä joukossa on myös metsäyhtymiä.

Lisätietoja, ohjeita ja valtakirjapohja.

 

Artikkeli on julkaistu Aarteessa 10/2020.

Aiheeseen liittyvät artikkelit