Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Alkava pakkasjakso päästää motot talvileimikoille Kanta-Hämeessä – Aarre seurasi laatuharvennusta

Pakkasten tulo helpottaa viimein puunkorjuuta Etelä-Suomessa ennätysmärän alkutalven jälkeen.
Moton mittalaitteen avulla voi optimoida kunkin rungon katkonnan. Puiden ostajalla kuusitukin minimiläpimitta on 160 ja mäntytukin 150 millimetriä.
Moton mittalaitteen avulla voi optimoida kunkin rungon katkonnan. Puiden ostajalla kuusitukin minimiläpimitta on 160 ja mäntytukin 150 millimetriä. Kuva: Mari Ikonen

Puunkorjuun olosuhteet ovat olleet kuluneena talvena haastavat. Kanta-Hämeessä maa ei ole kunnolla roudassa vielä tammikuun puolivälissäkään, koska pakkasia ei ole ollut paria astetta enempää. Nyt tilanne on kuitenkin paranemassa ennustetun pakkasjakson myötä.

Hausjärvellä metsäkoneyrittäjä Hannu Vähänen aloitti hankintahakkuun omalla koneellaan omassa metsässään 10. tammikuuta. Hakkuuseen kuului muun muassa kivikkoisella mäellä olevan kuusi-mäntysekametsän viimeinen harvennus ennen noin kymmenen vuoden päässä odottavaa päätehakkuuta.

Hakkuu toteutettiin laatuharvennuksena, jossa jätettiin kasvamaan leimikon parhaat puut. Männyistä poistettiin kasvukisassa alakynteen jääneet, mutkaiset ja muuten vialliset puut. Korjuu painottui kuitenkin kuusiin, joille hakkuu tuli kreivin aikaan, sillä joissakin tyvissä näkyi jo maannouseman eli kuusenjuurikäävän merkkejä. Suurin osa rungoista oli kuitenkin vielä terveitä.

Puut ostaa Metsä Group, ja moton mittalaite oli säädetty ostajan mitta- ja laatuvaatimuksiin. Kuusitukit menevät Rengon ja mäntytukit Kyrön sahalle. Kuusikuitupöllit katkottiin Lohjan Kirkniemeen päätyväksi hiomopuuksi, ja mäntykuitu päätyy selluksi. Myytävää puuta kertyy yhteensä noin 400 kiintokuutiota. Leimikosta löytyi myös muutama koivu, jotka omistaja käyttää polttopuuna.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Harvennushakkuu vaatii moton kuljettajalta jatkuvaa valppautta. Mittalaitteen katkontaehdotukset ovat vain ehdotuksia. Kuljettaja tekee katkonnasta paljon omia päätöksiä, jotka minimoivat leimikon raakkipuun määrän ja maksimoivat tukkisaannon.

Korjuuta helpotti toisen harvennuksen leimikon valmiiksi hyvä näkyvyys. Korjuuvaurioita estetään myös ajourien huolellisella havutuksella. Kunkin kaadetun puun latva päätyy suojaamaan moton ja sen perässä tulevan ajokoneen kulkureittiä metsässä.

Parin hehtaarin suuruiselle kuviolle jää hakkuun jälkeen pystyyn noin 700 runkoa hehtaarille.

”Tarkoitus on, että aikanaan päätehakkuun tukkiprosentti on yli 90”, Vähänen sanoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hankintahakkuu, jossa käytiin läpi metsätilan muutkin harvennuskypsät kuviot, saadaan valmiiksi 15. tammikuuta, ja heti tämän jälkeen koneyrittäjä motoineen siirtyy naapurin metsään. Naapureiden yhteismyynti takaa sen, että tukkiautoon saadaan aikanaan täydet lastit.

Katso videolta, miten koneyrittäjän moto katkoo puun harvennusleimikossa!

Metsäpalvelu

Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.