Voiko metsästä hyötyä käymättä siellä? Jonain päivänä metsän mikrobeja voi olla kuluttajatuotteissa

Uutiset 03.01.2019

Suomalaistutkijat selvittävät, voisiko kuluttajatuotteisiin, kuten voiteisiin ja tekstiileihin, lisätä metsien hyviä mikrobeja suojaamaan ihmisiä taudeilta.


Hanne Manelius / VL-arkisto
Luonnolla on todettu olevan monia terveysvaikutuksia. Mitä jos niistä voisi tulevaisuudessa hyötyä käymättä luonnossa?

Nykyisin joka viides kehittyneiden maiden asukas kärsii immuunivälitteisistä sairauksista, kuten allergioista, astmasta, tyypin 1 diabeteksesta ja reumasta. Näiden sairauksien lisääntymisen taustalla ajatellaan olevan vähentynyt yhteys luontoon.

Toistuvaa luontoaltistusta pidetään keskeisenä tapana suojautua näiltä taudeilta. Erityisen tärkeänä pidetään kosketusta metsien ja maatalousalueiden monipuoliseen mikrobi- ja pieneliöyhteisöön, kertoo Helsingin yliopisto tiedotteessaan.

Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijat yhteistyökumppaneineen selvittävät parhaillaan, voitaisiinko kuluttajatuotteisiin lisätä ainesosia, jotka ehkäisevät immuunivälitteisiä sairauksia. Yliopistojen yhteinen ADELE-ekosysteemihanke tähtää siihen, että päivittäisen luontoaltistuksen voisi saada myös kuluttajatuotteista.

”Päämäärämme on lisätä tuotteisiin elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa säätelevä ja immuunivälitteisiltä taudeilta suojaava monimuotoinen ja turvalliseksi testattu mikrobiyhteisö”, tutkija Aki Sinkkonen Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta kertoo.

Kuluttaja voisi siis tulevaisuudessa sivellä metsän hyviä mikrobeja sisältävää voidetta iholleen tai käyttää sellaisia vaatteita, joihin näitä mikrobeja on lisätty. Sinkkonen puhuu metsäkylvystä sisätiloissa.

”Ihon ja ruuansulatuskanavan altistaminen ovat tässä keskeisiä. Mikrobeja sisältävät tuotteet voivat olla oikeastaan mitä tahansa”, Sinkkonen kertoo.

Tällaisia tuotteita ei ole missään päin maailmaa tarjolla, joten tekniikka voidaan suojata patentein. Tämä mahdollistaa suomalaisen kuluttajatuotesektorin laajentumisen maailmanlaajuisille markkinoille korkean lisäarvon tuotteilla.

Hankkeessa on tällä hetkellä mukana seitsemän suomalaisyritystä, jotka tekevät tuotekehitystä. Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, milloin metsäkylpytuotteet ovat kuluttajien saatavilla.

”Sitten kun tuotteita on saatavilla, nekin ihmiset, jotka eivät voi, osaa tai halua mennä luontoon voivat saada osan luonnon hyödyistä”, Sinkkonen toteaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit