Uudet sähköveturit vetävät 2 500 tonnin kuormia – ensimmäiset Vectronit kuskaavat pohjoisen puuta

Uutiset 21.02.2019

Uudet veturit mahdollistavat suuremmat raakapuukuljetukset.


Juho Kuva / VR
VR:n mukaan sähköveturin toimivuus pohjoisen vaativissa olosuhteissa on varmistettu laajalla testiohjelmalla.

VR on ottanut tällä viikolla käyttöön uudet Vectron-sähköveturit Pohjois-Suomen raakapuuliikenteessä. Vectron-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Tehokas veturi pystyy vetämään jopa 2 500 tonnin tavarajunaa. Parempi vetokyky mahdollistaa noin 23 prosenttia suuremmat raakapuukuljetukset samalla junamäärällä kuin aiemmin.

Sähköveturit on otettu nyt käyttöön Patokangas–Kemi-rataosuudella. Siellä Vectron vetää perässään 27 raakapuuvaunua. Se on viisi vaunua enemmän kuin aiemmin kyseisen rataosan raakapuukuljetuksissa.

”Raakapuuliikenne on meille erittäin tärkeää, sillä noin kolmannes liikenteestämme on raakapuuta. Eri kuljetusmuotojen välinen kilpailu kovenee ja uusia tehokkaita ratkaisuja tarvitaan. Uusien veturien myötä entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla”, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Yhtiön mukaan uusien vetureiden lisäksi puukuljetuksia tehostaa myös suoraviivainen kuljetusketju, jossa ei ole välikäsittelyjä. Vaunurunko liikkuu edestakaisin raakapuuterminaalin ja tehtaan välillä, jolloin vaunukierto on nopea, kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla eikä erillisiä dieselvetureita tarvita.

VR Group on tilannut Siemensiltä kaikkiaan 80 Vectron-veturia. Vetureiden sarjavalmistus on alkanut ja koko kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit