Koneviesti: Hannu Koski rakensi itse ajoneuvon taimien kuljettamiseen – moottori ja vaihteisto Yariksesta

Uutiset 24.09.2019

Kun Oulaisissa asuva Hannu Koski ei löytänyt riittävän maastokykyistä ja kestävää ajoneuvoa taimien kuljetukseen, hän päätti rakentaa itse mahdollisimman maastokelpoisen kuormatraktorin.


Mikael Sammatti
Hannu Kosken rakentaman koneen parhaita ominaisuuksia ovat hyvä maastokyky ja mahdollisuus viedä suuri määrä taimia kerralla kohteeseen. Kyytiin mahtuu 72 taimilaatikkoa.

Autopeltiseppänä uransa tehnyt Hannu Koski tarjoaa eläkepäiviensä ratoksi taimienkuljetuspalvelua itse rakentamallaan kuormatraktorilla. Yhdeksän vuotta käytössä ollut taimienkuljetuskone on runkoa ja ohjaamoa myöten Kosken itse tekemä.

Nelisylinterinen bensiinimoottori on Toyota Yaris -henkilöautosta. Polttoaineen ruiskutus pitää huolen pienestä kulutuksesta ja käynnistettävyydestä. Noin 70 hevosvoiman teho riittää mainiosti kevyeen kuormatraktoriin. Koneen kulutus on maltillista bensiinikäyttöisyydestä huolimatta – vain noin 1,5 litraa tunnissa.

Yaris on luovuttanut kuormatraktoriin myös viisivaihteisen vaihteiston, jonka jatkona on Peuralan konepajan tekemä alennusvaihteisto ja jakolaatikko. Jakolaatikolta lähtevät kardaanit akseleille, jotka on lainattu Volvo 240 -henkilöautosta. Tasauspyörästöt ovat avoimia, sillä lukoille ei ole ollut tarvetta.

Koneen mielenkiintoisimpiin ratkaisuihin kuuluu telien avoketjuveto. Volvon vetoakseleiden päihin on kiinnitetty ketjupyörät, joilta voima siirtyy tuuman avoketjuilla telien kummallekin pyörälle. Pyörien navat on kiinnitetty epäkeskoliitoksella telipalkkiin, mikä mahdollistaa ketjujen kiristämisen epäkeskeisyyttä säätämällä. Avoketjut ovat osoittautuneet toimivaksi ja riittävän luotettavaksi voimasiirtoratkaisuksi. Ajossa on aina mukana muutama ketjunjatko, jotka on helppo vaihtaa vartissa, jos ketju katkeaa.

Koneen kuormatilaan mahtuu 72 taimilaatikkoa, jolloin palstalle saa parhaimmillaan jopa 10 hehtaarin taimet kerta-ajolla. Vuodessa maastoon siirtyy kuormatraktorin kyydissä noin 1,5 miljoonaa tainta. Kosken pääasiakkaina ovat metsänhoitoyhdistykset ja metsäalan yritykset. Kuljetussesonki on kiivaimmillaan keväisin ja syksyisin.

Myös koneen ohjaamo on tehty soveltaen. Mitä yksityiskohtia koneen ohjaamosta löytyy? Lue koko juttu 8x8-metsätraktorista Koneviestin sivuilta. Sieltä löydät myös kuvia koneesta!

Aiheeseen liittyvät artikkelit